ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΖΕΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΠΩΛΕΙΩΝ ΝΕΡΟΥ ΣΕ ΚΥΠΡΟ ΚΑΙ ΚΡΗΤΗ - Εναρκτήρια συνάντηση των εταίρων του SmartWater2020

Σε ολόκληρη την Ευρώπη, περίπου 15-25% του πόσιμου νερού που εισέρχεται στα δίκτυα νερού χάνεται και δεν τιμολογείται εξαιτίας διαρροών και βλαβών. Αυτό συνεπάγεται ένα τεράστιο οικονομικό κόστος για τους οργανισμούς διανομής νερού. Το φαινόμενο αυτό έχει ιδιαίτερο αντίκτυπο σε νησιωτικές περιοχές της Μεσογείου, όπως η Κύπρος και η Κρήτη, στις οποίες παρατηρείται έντονη λειψυδρία καθώς και υψηλό κόστος αφαλάτωσης. Οι καινοτόμες τεχνολογίες των ευφυών δικτύων νερού έρχονται να ενισχύσουν αυτούς τους οργανισμούς, στην προσπάθεια που γίνεται για να μειώσουν τις απώλειες νερού, αλλά και να βελτιώσουν την ικανότητα παρακολούθησης και ελέγχου του συστήματος.

Ο σκοπός του έργου SmartWater2020 «Ευφυή Δίκτυα Διανομής Νερού για Μείωση Απωλειών» εδράζεται σε ακριβώς αυτή την προσπάθεια. Το έργο έχει λάβει χρηματοδότηση ύψους €907.000 στο πλαίσιο του Προγράμματος Συνεργασίας INTERREG V-A «Ελλάδα-Κύπρος 2014-2020». Το SmartWater2020 συντονίζει το Κέντρο Αριστείας για Έρευνα και Καινοτομία «Κοίος» του Πανεπιστημίου Κύπρου, ενώ συμμετέχουν επίσης, από Κύπρο, τα Συμβούλια Υδατοπρομήθειας Λεμεσού και Λάρνακας και το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων, και από Ελλάδα, το Ίδρυμα Τεχνολογίας Έρευνας και η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Μαλεβιζίου.

Η εναρκτήρια συνάντηση των εταίρων του Έργου πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, 21 Δεκεμβρίου 2017 στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Οι κύριοι στόχοι του Έργου θα είναι η εγκατάσταση καινοτόμων τεχνολογιών όπως αισθητήρων, βαλβίδων και μετρητών σε υδρευτικά δίκτυα νερού, η διασύνδεσή τους με ένα καινοτόμο λογισμικό έξυπνης παρακολούθησης δικτύων νερού για έγκαιρη ανίχνευση διαρροών και προβλημάτων στην ποιότητα του νερού, καθώς και η ανάπτυξη ενός πρωτοποριακού συστήματος ελέγχου της πίεσης για μείωση των απωλειών νερού.

Σύμφωνα με τον Συντονιστή του Έργου, Καθ. Μάριο Πολυκάρπου, «Η έξυπνη παρακολούθηση δικτύων νερού συμπεριλαμβάνει την εποπτεία όλων των παραγόντων που δύναται να επηρεάσουν την εύρυθμη λειτουργία τους όπως διαρροές, κλοπές, βλάβες, μεταβολές ποιοτικών χαρακτηριστικών αλλά και η κυβερνο-ασφάλεια. Στόχος είναι ο άμεσος εντοπισμός των παραγόντων που έχουν αρνητική επίδραση στο δίκτυο, η παραμετροποίηση τους, τόσο χρονικά όσο και ποσοτικά και η έγκαιρη αποκατάσταση του προβλήματος μέσα από αυτοματοποιημένες και ελεγχόμενες διαδικασίες. Απώτερος σκοπός είναι η εξοικονόμηση πόρων με παράλληλη αύξηση της αξιοπιστίας και ασφάλειας της υφιστάμενης υποδομής».

Όπως τονίστηκε από τους Εταίρους «Το νερό είναι ένας σπάνιος πόρος, τόσο στην Κρήτη, όσο και στην Κύπρο και η εξοικονόμηση τού, μέσω της εφαρμογής των καινοτόμων τεχνολογιών που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του Έργου SmartWater2020, αναμένεται να είναι πολύτιμη».

ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΖΕΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΠΩΛΕΙΩΝ ΝΕΡΟΥ ΣΕ ΚΥΠΡΟ ΚΑΙ ΚΡΗΤΗ (pdf)

2017 New Regulations of the Water Board of Larnaka

Dear customers,

We would like to inform you that the new Regulations of the Water Board of Larnaka (WBL) that have been recently published and are implemented since 4th September 2017 include, inter alia, the following important provisions:

(i)    No increase of the existing water charges (Tariffs "A", "B" and "C") despite the fact that the wholesale price of water as charged by the Water Development Department has been increased by 5 cents per cubic meter, an amount that represents resource and environmental costs.  Resource and environmental costs, which the WBL returns to the Water Development Department, is listed separately in the new water bills issued by the WBL, for information purposes.

(ii)    Reduction of the water charge for domestic use (Tariff "A") for quarterly consumption beyond 90 cubic metres from € 5,00/m3 to € 3,00/m3, in order not to penalise consumers when they fail to detect in advance leaks from their plumbing installations.  The WBL considers that the fee of € 3,00/m3 is still a deterrent when there is undue wastage of water.

(iii)    Introduction of a new Tariff "D" for Vulnerable Consumers, as these are specified in the Third Table of the Regulations, who will benefit from reduced fees in comparison with Tariff "A" charges for domestic use. For a consumer to be included in Tariff "D" he must submit the relevant application at the Board’s offices, which will be examined in connection with the Regulations and the relevant criteria set out from time to time by the WBL.  The beneficiaries will then need to present every 2 months updated information documents to prove that they continue to belong to the category of Vulnerable Consumers.

(iv)    Introduction of a new Tariff "E" for water used in public or community playgrounds or green spaces or for firefighting purposes or for aerial spraying.  For a consumer to be included in Tariff "E" he must submit the relevant application at the Board’s offices, which will be examined in accordance with the Regulations and the relevant criteria set out from time to time by the WBL.

(v)    Revision of the building area fees to €1,20 per square metre regardless of the size of the building, an amount that represents the current cost of the Board for the connection of new consumers to the water supply network.  It is considered that the reduction of these fees will constitute yet another incentive for promoting growth and development within the water supply area of the WBL.

(vi)    Consumers that have been disconnected have the ability to request for the reconnection of their water supply outside normal working hours of the WBL; however the relevant reconnection fee will include an overtime surcharge.


On this occasion, we remind all consumers to request, the refund of their bill payment guarantee, which they initially deposited at the WBL, when they leave the premises as either owners and/or tenants.  Guarantees that remain unclaimed for a period beyond one year will be transferred in faith of the WBL.

We further remind the consumers that the offices of the WBL operate daily, except weekends and public holidays, from 7:30am to 3:00pm, while the Cashier and the Customer Service Department operate from 7:45am to 2:00pm.

WATER BOARD OF LARNAKA                                                                                      OCTOBER 2017

Subcategories

Xpert Tabs

water-lab.

Great importance is given by the Board on the daily and systematic monitoring of water quality to protect the public health. According to the results of chemical and bacteriological analysis, carried out by the State General Laboratory on water samples taken by the Health Services of Larnaka from the Board’s sources, the water reservoirs and various points of consumption, water is healthy and suitable in all respects for human consumption.

Read More

water-leak.jpg

Part of the amount of water distributed through the water supply network is not recorded by the water meters of the consumers due to inaccuracies, false indications of water meters and other related causes, or even due to water losses. These losses are mainly due to leaks that cannot be detected in time or damages to the network caused by third parties.

Read More

Larnaka Water Board (LWB) has received 7 million euro from the EU’s Recovery and Resilience Facility which it will invest to improve customer service and enhance the efficiency of the utility’s operations. LWB’s investment comes under the Cyprus Recovery and Resilience Plan Policy Axis 2 and specifically Component 2.3 – ‘Smart and sustainable water management’, which comprises of national objectives relating to Water Supply and Sewerage Services. The proposed investment will be implemented through two distinct projects: the “Construction of a 10,000 m3 reservoir at Klavdia” to increase LWB’s supply capacity, as well as the “Adoption of smart technologies to improve the efficiency of LWB” with the installation of smart meters, water quality and water pressure sensors and the use of Digital Twin Decision support tools and online customer platforms. To find out more information on LWB’s investment click here: Read more